با ما در ارتباط باشید

اتحادیه صنف آسانسور و تولید کنندگان و تعمیرکاران وسایل الکترومکانیکی تهران

خبر شماره 96

چرا پلاسکو فرو ریخت؟

تاریخ انتشار: 1 بهمن 1395 , بازدید: 688
تراکم بالای مواد قابل اشتعال و نبود سیستم اطفاء حریق استاندارد، مهمترین عوامل وقوع حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو بود.

تراکم بالای مواد قابل اشتعال و نبود سیستم اطفاء حریق استاندارد، مهمترین عوامل وقوع حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو بود.

 

به گزارش روابط عمومی اتحادیه صنف آسانسور و وسایل الکترومکانیکی تهران، رئیس پژوهشکده ساختمان و ابنیه فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی علی بیت‌اللهی در این‌باره به ایسنا گفت: طبق ارزیابی‌های اولیه، ساختمان پلاسکو از یک سو دربردارنده مواد قابل اشتعال نظیر منسوجات و پوشاک و از سوی دیگر فاقد سیستم اطفاء حریق استاندارد بود.

 

علی بیت‌اللهی افزود: طبقات فوقانی ساختمان ابتدا دچار حریق شده و باتوجه به اینکه این ساختمان دارای سازه فلزی یکپارچه بوده است، بر اثر حرارت، مقاومت وزنی خود را از دست داده است؛ طبقاتی که کانون حریق بوده نرم می‌شود و نمی‌تواند وزن طبقات فوقانی را تحمل کند.

 

رییس پژوهشکده ساختمان مرکز تحقیقات با بیان اینکه در ساختمان‌های یکپارچه از دست رفتن توان یک ستون باعث صدمه به کل سازه می‌شود، افزود: در این حادثه طبقات فوقانی روی طبقه‌ای که تحت تأثیر آتش با حرارت بسیار بالا بوده، فرو ریخته و کل اسکلت نتوانسته وزن سازه‌های فرو ریخته را تحمل کند، بنابراین فروریزش کلی اتفاق افتاده است.

 

بیت اللهی، وجود پلیس ساختمان، به‌ویژه برای بناهای قدیمی را ضروری دانست و تصریح کرد: حادثه پلاسکو از چند محور قابل ارزیابی است؛ یکی از دیدگاه مقاومت ساختمان در برابر آتش، موضوع دیگر مسائل سازه‌ای این ساختمان و مسأله مهم دیگر به مدیریت بحران مربوط می‌شود. نحوه امداد و نجات و چگونگی رفتار مردم با نیروهای خدماتی مجموعه عواملی است که  دست به دست هم می‌دهد تا ابعاد یک فاجعه بالا یا پایین بیاید. از این 3 دریچه باید حادثه مورد واکاوی قرار گیرد.

 

وی تصریح کرد: موقعیت ساختمان پلاسکو در بافت متراکم تجاری قرار دارد. ساختمان پلاسکو نماد تجارت در شهر تهران است اما معابر باریک، عدم رعایت استانداردهای لازم در اطراف ساختمان و قدمت بیش از 50 سال، دلایلی بوده که دامنه بحران را در این حادثه بالا برده است.

 

رییس پژوهشکده ساختمان و ابنیه فنی مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی ادامه داد: مورد دیگر موضوع رفتار مردم است؛ هم مردمی که ناظر این ماجرا بودند و هم مردمی که منافعی داشتند و نمی‌خواستند اموال، اجناس، اشیاء، مدارک و ... آنها از بین برود. در چنین مواردی نیازمند رفتار درست هستیم ولی در حادثه پلاسکو دیدیم چون آموزش‌های لازم صورت نگرفته دچار وضعیت بی‌نظمی شدیم که حتی راه آمبولانس‌ها و آتش‌نشانان بسته شده بود.

 

بیتاللهی با تاکید بر خطرپذیری سازه پلاسکو اظهار داشت: ساختمان پلاسکو ساختمان اول و آخر تهران نیست که در وضعیت خطرناک قرار دارد؛ از این نوع سازه با این نوع وضع از نظر خطرپذیری در تهران زیاد داریم. در بازار تهران و اطراف همین ساختمان، پاساژهای مختلفی با قدمت بالا وجود دارد. همچنین با توجه به اینکه مالکیت این ساختمان‌ها خصوصی است در این نوع مالکیت، مدیریت ساختمان باید قوی عمل کند و اقدامات ایمنی را رعایت کند.

 

وی بر نقش ارگان‌های دخیل در امر پایش مستمر ایمنی ساختمان‌ها تاکید و تصریح کرد: از نظر الزامات اجرایی ساختمان‌های موجود و قدیمی، پلیس ساختمان به شدت مغفول مانده است. طبق مبحث 7 و 21 مقررات ملی ساختمان موارد ایمنی باید رعایت شود، فرض را بر این می‌گذاریم که برای ساختمان‌ای جدیدالتاسیس این مباحث جدی گرفته می‌شود اما ساختمان‌های قدیمی به شدت مغفول مانده که رسالت مطبوعاتی و ملی ایجاب می‌کند ایمنی را رعایت کنیم تا دچار وضعی مشابه ساختمان پلاسکو نشویم.

آسانسور

تبلیغات

تمام حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به اتحادیه صنف آسانسور و تولید کنندگان و تعمیرکاران وسایل الکترومکانیکی تهران می باشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی به همراه دارد.
© eett.ir All rights reserved 2016