با ما در ارتباط باشید

اتحادیه صنف آسانسور و تولید کنندگان و تعمیرکاران وسایل الکترومکانیکی تهران

خبر شماره 317

بیات : شرکت‌های متخلف را از چرخه تولید آسانسور حذف می‌کنیم

تاریخ انتشار: 28 فروردین 1396 , بازدید: 731
مدیر کل اداره استاندارد استان تهران به صراحت می‌گوید از سال 1396 در مواردی که احساس کنیم نقص هر آسانسور مرتبط با سازنده آن است، برخوردهای لازم را با سازندگان متخلف به عمل می‌آوریم و آن فرد را از چرخه‌ تولید حذف می‌کنیم.

آسانسور وسیله نقلیه‌ای‌ بدون راننده است که مغز الکترونیکی، آن را هدایت می‌کند. از آنجا که این وسیله با جان و مال مردم ارتباط مستقیمی دارد، سازمان ملی استاندارد به‌صورت خاص بحث استاندارد بودن آسانسورها را در دستور کار قرار داده است.

 

اداره کل استاندارد استان تهران از سال گذشته در طرحی به نام «طاها» بازرسی ادواری آسانسورهای اماکن عمومی را در دستور کار خود قرار داده و با پلمب آسانسورهای سازمان ملی استاندارد و انتشار اخبار و عکس مربوط به این رخداد، سعی دارد اهمیت این مبحث را به مخاطبان نیز انتقال دهد.

 

ماهنامه «صنف و صنعت» درباره اقداماتی که تاکنون درباره استاندارد آسانسور انجام شده و در دستور کار است با مسلم بیات، رئیس اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران به گفت‌وگو نشسته که در ادامه می‌خوانید.

 

آیا سامانه‌ای برای ثبت آسانسورهای فعال استان تهران از سوی استاندارد وجود دارد؟

بله؛ در حال حاضر سامانه بسیار خوبی در سطح استان تهران داریم که همه مشخصات و ویژگی‌های آسانسورهایی که در سطح استان تهران نصب می‌شوند در آن ثبت و ضبط می‌شود به‌گونه‌ای که حتی می‌توانیم اطلاعات مربوط به آسانسوری خاص را نیز داشته باشیم، اینکه چه مشکلات و مسایلی داشته، چه کسی برای بازرسی رفته و چه بازدیدهایی داشته و درنهایت به صدور گواهی ایمنی و عملکرد منجر شده است. همه اطلاعاتی که بیان شد در این سامانه ثبت و نگهداری می‌شود.

 

درباره بازدیدهای ادواری که بسیار پیگیر آن بودید چه اقدامات جدیدی انجام شده است؟

اقدام خوبی که امسال صورت گرفت و استمرار هم دارد، بحث بازدیدها و بازرسی‌های ادواری است. به استناد کارگروه استانداردسازی‌ که در استانداری تهران داشتیم، موفق شدیم همه دستگاه‌های اجرایی را مکلف کنیم بحث استانداردسازی را در دستگاه‌های خودشان با قوت هرچه بیشتر انجام دهند.

 

تاکید می‌کنم همه دستگاه‌های اجرایی، همه مدیران بیمارستان‌ها، همه روسای دانشگاه‌ها و مدیران همه مکان‌هایی که به‌عنوان مکان عمومی مورد رفت‌وآمد قرار می‌گیرند، مکلف هستند نسبت به استانداردسازی آسانسورهای خود اقدام کنند و بحث بازرسی ادواری یا سالانه و همچنین تعمیر و نگهداری را در دستور کار قرار بدهند و چنانچه در این زمینه کوتاهی‌ مشاهده شود، مطمئن باشید از طریق مرجع قضایی به این موضوع رسیدگی خواهیم کرد. امیدواریم که دوستان ما به‌نوعی در این‌باره احساس مسوولیت کرده و با تأمین اعتبارات لازم درباره رفع نواقص آسانسورهای ساختمان‌های خود اقدام کنند.

 

برای برخی قطعات آسانسور استانداردی تدوین نشده است. آیا اقدامی در این زمینه در دست اجرا دارید؟

بله. مستحضرید که در ارتباط با آسانسور، استاندارد 4 قطعه در حال حاضر اجباری است که امیدواریم در قالب استانداردهای سازمانی، شرکتی یا با تعمیم استاندارد به دیگر قطعات بتوانیم این بحث و خلاء را نیز پوشش دهیم. علاوه‌بر اینکه ما از اتحادیه صنف آسانسور تهران و سندیکا خواستیم به جد وارد مقوله بحث رتبه‌بندی‌ سازندگان و حتی فروشندگان آسانسور شوند و اجازه ندهند سازندگانی که از شایستگی و توانایی لازم برخوردار نیستند وارد این مقوله شوند.

 

از سوی دیگر در طول اجرای کار نیز تعدادی مسائل و مشکلات ازجمله در پروانه‌های طراحی و مونتاژ صادره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت است که باید برخی ویژگی‌ها و مشخصات به این پروانه‌ها اضافه شود؛ نخست اینکه تعداد آسانسورهایی که در طول یک سال می‌تواند توسط یک سازنده ساخته شود، بیان شود. دیگر اینکه براساس توانمندی‌ای‌ که فرد دارد، این پروانه‌ها رتبه‌بندی شود به‌گونه‌ای که هر فردی، مجاز نباشد برای هر ساختمانی و هر برجی با هر ارتفاع و طبقه‌ای این کار را انجام دهد. لازمه‌اش این است که شرکت‌ها براساس شایستگی و توانایی‌ای‌ که دارند رتبه‌بندی شوند تا انشاء‌الله بتوانیم با این کار هم جلوی حوادث و اتفاقات بالقوه را بگیریم و هم در طول اجرا کار حادثه‌ای رخ ندهد.

 

درباره آسانسور اقدامات خوب دیگری هم در حال انجام است. به‌عنوان نمونه تسری استاندارد به تابلو فرمان آسانسور با گواهینامه CE(Conformity European) در دستور کار قرار گرفته است. همان‌طور که می‌دانید تابلوهای فرمان، مرکز فرماندهی(مغز الکترونیکی) آسانسور بوده و از حساسیت و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین استاندارد آن را نیز در دستور کار قرار دادیم و امید داریم که از ابتدای سال 1396 بتوانیم بحث تابلوهای فرمان را با شرکت‌های بازرسی و آزمون‌هایی را که روی این قطعات انجام دادیم، به اجرا در‌آوریم.

 

درباره لغو پروانه فعالیت شرکت‌های آسانسوری متخلف بیشتر توضیح دهید.

یکی از مشکلاتی که داریم این است که شرکت‌های بازرسی در برخی موارد بیش از 7 تا 8 بار برای دریافت گواهی استاندارد آسانسوری مراجعه می‌کنند. این به ضعف سازندگان آسانسور برمی‌گردد که از توانایی‌های لازم برخوردار نیستند و باعث می‌شود تا نتوانند الزامات استاندارد را تامین کنند.

همین موضوع، مالک یا مدیر ساختمان و آپارتمان را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند و سبب می‌شود تا ایشان هزینه‌های مکرر بازرسی را پرداخت کرده و در کارشان تأخیر شود. این موضوع در عمل ارتباطی با سازمان ملی استاندارد ندارد بلکه ناشی از‌ عدم توانایی و شایستگی سازنده است.

 

همین‌جا اعلام می‌کنم که از سال 1396 در مواردی که احساس کنیم نقص هر آسانسور مرتبط با سازنده آن است، برخوردهای لازم را با این سازندگان متخلف به عمل می‌آوریم و آن فرد را از چرخه‌ تولید حذف می‌کنیم.

 

 

منبع: ماهنامه صنف و صنعت؛‌ نشریه اتحادیه صنف آسانسور و الکترومکانیکی تهران

آسانسور

تبلیغات

تمام حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به اتحادیه صنف آسانسور و تولید کنندگان و تعمیرکاران وسایل الکترومکانیکی تهران می باشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی به همراه دارد.
© eett.ir All rights reserved 2016