با ما در ارتباط باشید

اتحادیه صنف آسانسور و تولید کنندگان و تعمیرکاران وسایل الکترومکانیکی تهران

خبر شماره 307

دوره گذار در کسب و کار با نگاهی به صنعت آسانسور

تاریخ انتشار: 26 فروردین 1396 , بازدید: 836
وقتی سیستم نهادینه شده‌ای که از قبل برای یک کسب و کار وجود داشته، از بین برود، افراد شاغل در آن دیگر نتوانند رفتار رقبای خود را پیش‌بینی ‌کنند و بر اساس آن، رفتار خود را شکل دهند، نظام جدیدی در آن کسب و کار نیز جایگزین نشده باشد و شرایط نامشخصی برقرار باشد، این زمان را دوره انتقالی یا دوره گذار در آن کسب و کار می‌نامیم.

سیدمهدی طباطبایی، دبیر اتحادیه صنف آسانسور و الکترومکانیکی تهران

 

وقتی سیستم نهادینه شده‌ای که از قبل برای یک کسب و کار وجود داشته، از بین برود، افراد شاغل در آن دیگر نتوانند رفتار رقبای خود را پیش‌بینی ‌کنند و بر اساس آن، رفتار خود را شکل دهند، نظام جدیدی در آن کسب و کار نیز جایگزین نشده باشد و شرایط نامشخصی برقرار باشد، این زمان را دوره انتقالی یا دوره گذار در آن کسب و کار می‌نامیم.

 

در چنین حالتی، بیشتر افراد شاغل در آن کسب و کار، دیگر نمی‌توانند مانند گذشته، شرایط بازار را ارزیابی و در چارچوب‌های مشخص گذشته، رفتار کنند. بنابراین شرایط انتقالی، جزء حساس‌ترین شرایط در کسب و کار است و اگر یک مجموعه اقتصادی با یک محاسبه غلط از شرایط انتقالی، وارد بازی شود درنهایت از بین خواهد رفت. در گذشته نیز همین طور بوده و بسیاری از کسب و کارها به همین شکل از بین رفته‌اند. بیشتر افراد در شرایط انتقالی از صحنه بازار و کسب و کار حذف شده‌اند و بیشتر افرادی هم که در روابط بازار، نقش مهمتری پیدا کرده‌اند باز در شرایط انتقالی این نقش را پیدا کرده‌اند.

 

تغییرات اساسی در نقش بازیگران در روابط کسب و کار، همیشه در شرایط انتقالی روی داده و به همین دلیل است که بازی کردن درست در دوره گذار، می‌تواند یک شرکت معمولی را به یک مجموعه اقتصادی برتر بازار تبدیل کند. از سوی دیگر اشتباه محاسبه و بازی خراب، می‌تواند باعث سقوط و اضمحلال یک مجموعه اقتصادی بزرگ شود!

 

در صنعت آسانسور، این دوره انتقالی با شروع تحریم‌ها و افزایش 3 برابری قیمت دلار از سال 1390 شروع شد و همه شاهد بودند اشتباه محاسبه و تصمیم‌گیری غلط در شرایط انتقالی، باعث سقوط و حذف کامل تعدادی از فعالان این صنف و صنعت شد. اگر یکی از این افراد شکست‌خورده را در نظر بگیرید، می‌‌بینید آنها، بی‌استعداد و یا ناوارد نبودند اما ماهیت دوره انتقالی را نفهمیده، دچار اشتباه محاسباتی شدند و با انتخاب‌های غلط نتوانستند از شرایطی که در حال نهادینه شدن بود، برای منافع خود استفاده کنند.

بنابراین یک محاسبه درست و سنجیده می‌تواند فرصت‌زا و نقش‌آفرین باشد. در طول تاریخ کسب و کار، بسیاری از افراد با شناخت درست شرایط انتقالی، توانستند نقشی برای خودشان ایجاد کنند که این نقش در شرایط معمولی امکان‌پذیر نبوده است. در شرایط انتقالی افراد می‌توانند فراتر از حد معمول خود بازی و نقش پیدا کنند و یا برای خود نقشی بیش از اندازه واقعی، ایجاد کنند.

 

در مقابل نمونه‌های زیادی هست درباره افرادی که بی‌اعتنا به دوران انتقالی، در یک شغل، بدون هیچ تغییری در کار، راه گذشته را در پی گرفته و به‌تدریج از ادامه راه باز مانده‌اند. اما افرادی نیز هستند که در دوره انتقالی با تغییر رویکرد و درک واقعیت و شرایط پیرامونی، توانسته‌اند نقش ملی و شاید بین‌المللی برای بنگاه اقتصادی خود به وجود آورند. البته اینگونه هم نیست که اگر شما انتخاب درستی کردید تا پایان موفق باشید. هر فرد موفقی ممکن است در شرایط انتقالی با یک انتخاب نادرست، خود و خانواده‌اش را با سخت‌ترین مشکلات ناشی از آن محاسبه غلط دچار سازد.

 

یکی از مولفه‌های مهم دوران انتقالی در صنعت آسانسور این است که تعداد بازیگران افزایش پیدا کرده‌اند؛ زمانی چند نفر یا چند شرکت، تصمیم‌گیر اصلی در صنعت آسانسور بودند و بقیه شاغلان، خود را بین آنها تعریف می‌کردند. یعنی بازی صنفی در زمینی معین و محدود شکل می‌گرفت. یکی از مهمترین مختصات شرایط انتقالی این است که تکثر کنشگر پدید آمده و کنشگران، دیگر محدود به آن چند نفر نیستند.

 

اتفاق مهم دیگر اینکه این کنشگران، دیگر حتی محدود به شرکت‌ها هم نیستند. زمانی شرکت‌ها انحصار بازار را داشتند. چند شرکت بازیگر اصلی بودند و کارکنان این شرکت‌ها نیز خود موضوع بازی بودند نه بازیگر! اما امروز شرایط عوض شده و هر فردی در این صنف یک کنشگر در روابط است و در عین حال گروه‌هایی که آرمان‌های درست را دنبال می‌کنند نیز وجود دارند. در حال حاضر افراد با ارتقاء سطح تأثیرگذاری و افزایش نقش‌آفرینی خود می‌توانند اثرگذار باشند. این افراد می‌توانند در نقشه و سرنوشت بازار سهم قابل توجهی داشته باشند.

 

فکر و نحوه انعکاس افکار در دنیا تأثیرگذار است؛ اکنون افرادی هستند که به‌راحتی و با یک نرم‌افزار روی موبایلشان، اینکار را انجام می‌دهند. در حالی‌که پیش از این و برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی صنف باید میلیون‌ها تومان خرج می‌کردید تا بتوانید مثلا یک نشریه صنفی داشته باشید.

 

این امتیاز بزرگ را به رقبا ندهیم

 

نباید فکر کرد چون فلان صاحب شرکت بزرگ دارای نمایندگی انحصاری و فلان شخص معروف صنفی دارای واردات و تولیدات زیاد است، این‌گونه پیش‌بینی کرده پس حتما همان خواهد شد.

 

آیا تا به حال به فکر کرده‌اید چرا برای پیش‌بینی این همه هزینه می‌شود؟ چون این پیش‌بینی‌ها، فقط پیش‌بینی نیست بلکه ترسیم شرایط مطلوب در آینده نیز هست. بعضی‌ها پیش‌بینی‌ها را به‌عنوان امری محتوم گرفته، مطالعه کرده و معتقدند این‌گونه خواهد شد. ولی در واقع این‌گونه قرار نیست بشود. بلکه با هدایت جریان فکری و ذهنی و سوار شدن بر جریان فکری می‌خواهند اینگونه شود. می‌خواهند ما فکر کنیم که این یک امر محتوم است. اگر باور کنیم که آینده آن‌گونه که اینها می‌گویند خواهد شد، دیوانگی خواهد بود که خلاف آن عمل کنیم. چه چیزی برای رقبای ما بهتر از اینکه ما آینده‌ای را که رقیبمان می‌خواهد بپذیریم؟!

 

برخی می‌گویند خب واقع‌گرایی همین است. نه این‌گونه نیست. واقعیات را ما شکل می‌دهیم. انسان واقعیات را شکل می‌دهد. ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم. ما هستیم که واقعیات را و آینده را شکل می‌دهیم. علت وجود تعدد پیش‌بینی‌ها درباره آینده این است که می‌خواهند با همین پیش‌بینی‌ها آینده را شکل بدهند؛ تأثیر تفکر بر عمل و بر واقعیات.

آسانسور

تبلیغات

تمام حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به اتحادیه صنف آسانسور و تولید کنندگان و تعمیرکاران وسایل الکترومکانیکی تهران می باشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی به همراه دارد.
© eett.ir All rights reserved 2016