با ما در ارتباط باشید

اتحادیه صنف آسانسور و تولید کنندگان و تعمیرکاران وسایل الکترومکانیکی تهران

خبر شماره 304

ایلخانی:‌ امسال شهرک صنفی اتحادیه را می‌‌سازیم

تاریخ انتشار: 26 فروردین 1396 , بازدید: 1159
سابقه حضور علی‌اکبر ایلخانی در اتحادیه به 34 سال پیش بازمی‌گردد. او در این مدت، 4 دوره به‌عنوان رئیس اتحادیه و 2 دوره به‌عنوان نایب رئیس ارائه خدمت کرده است. درواقع از سال 1381 تاکنون و با آغاز دوره جدید اتحادیه، ریاست آن با ایلخانی بوده اگرچه در سال‌های پیش از 1381 نیز وی به گواه همگان عامل اصلی اجرای امور اتحادیه بوده است.

یکی از قدیمی‌ترین اتحادیه‌های صنفی تهران که به مرور زمان و با شکل‌گیری و توسعه ابزارهای الکترونیکی تغییر شکل‌ یافته و در میان اتحادیه‌های دیگر از جایگاه صنفی بالایی برخوردار است، اتحادیه صنف آسانسور و تولیدکنندگان و تعمیرکاران وسایل الکترومکانیکی تهران است؛ آغاز به کار اتحادیه به سال 1344 برمی‌گردد و در حال حاضر بیش از 1500 عضو دارد.

 

نخستين انتخابات اتحادیه پس از انقلاب در سال 1361 برگزار شد اما گذر زمان سبب تفکیک این اتحادیه به 4 اتحادیه در سال 1380 شد. سابقه حضور علی‌اکبر ایلخانی در اتحادیه به 34 سال پیش بازمی‌گردد. او در این مدت، 4 دوره به‌عنوان رئیس اتحادیه و 2 دوره به‌عنوان نایب رئیس ارائه خدمت کرده است.

 

درواقع از سال 1381 تاکنون و با آغاز دوره جدید اتحادیه، ریاست آن با ایلخانی بوده اگرچه در سال‌های پیش از 1381 نیز وی به گواه همگان عامل اصلی اجرای امور اتحادیه بوده است.

 

در ادامه مشروح گفت‌وگوی «صنف و صنعت» با علی‌اکبر ایلخانی، رییس هیأت مدیره اتحادیه صنف آسانسور و الکترومکانیکی تهران را می‌خوانید.

*****

برایمان از چگونگی تاسیس اتحادیه صنف آسانسور و وسایل الکترومکانیکی تهران بگویید؟

اتحادیه صنف آسانسور و وسایل الکترومکانیکی تهران در ابتدا با عنوان اتحادیه الکترونیک و لوازم برقی در سال 1344 آغاز به کار رسمی کرد و در سال 1381، اتحادیه به 4 اتحادیه تفکیک شد. یک اتحادیه، اتحادیه لوازم الکترومکانیکی که هم‌اکنون با عنوان اتحادیه صنف آسانسور و وسایل الکترومکانیکی فعالیت دارد. اتحادیه‌های بعدی هم، اتحادیه الکترونیک، اتحادیه سرماسازان و اتحادیه مخابرات است. پس از این تفکیک، ما به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه دادیم.

 

رسته آسانسور از سال 1345 جزو رسته‏های خاص اتحادیه لوازم برقی که زیر نظر اتحادیه ما بود، قرار داشت و در اتحادیه الکترومکانیک، نصب، تعمیر و نگهداری آسانسور را جزو رسته‏های خودمان مصوب کردیم. در همین راستا در سال 1373 استاندارد اجباری آسانسور را تدوین کرده و استاندارد آموزشی آسانسور تدوین و کلاس‌های آموزشی آن برگزار شد. مجوز آن را هم از سازمان آموزش فنی و حرفه‏ای کشور گرفتیم. همچنین در سال 1384 موفق به دریافت مجوز آموزشگاه صنعت برق شدیم و از آن تاریخ به بعد همچنان این آموزشگاه را داریم و امسال هم طی تفاهم‏نامه با سازمان فنی و حرفه‌ای، آموزش آزاد رسته صنعت برق و حمل و نقل را گرفتیم. راه‌اندازی خانه مهارت آسانسور نیز از دیگر اقدامات اتحادیه است که به‌منظور آموزش نصاب‌های صنعت آسانسور کارش را از بهار 1395 آغاز کرد.

 

چند کمیسیون در اتحادیه فعالیت دارد و چه اقداماتی انجام می‌دهند؟

اتحادیه 5 کمیسیون‏ تخصصی شامل کمیسیون رسیدگی به شکایات، کمیسیون حل اختلاف، کمیسیون بازرسی واحدهای صنفی، کمیسیون فنی و کمیسیون آموزش دارد. برای کمیسیون بازرسی در هر منطقه، اعضای ما معرفی می‌شوند و برایشان حکم صادر شده و به صورت سالانه تمدید می‌شود. این افراد از حقوق اعضا دفاع می‏کنند و اگر مالیاتی که برای اعضا تعیین می‏شود، نامتعارف باشد از آنها دفاع می‏کنند. همچنین برای رفع مشکلات مالیاتی اعضا، بازرس خود را به اداره امور مالیاتی می‌فرستیم. بازرسی‏های صنفی نیز انجام می‌شود؛ به‌عنوان نمونه واحد صنفی که می‏خواهد پروانه کسب بگیرد در اولین مرحله دریافت پروانه، بازرسان اتحادیه به محل مراجعه کرده و مدارک و محل را بازرسی و گزارش می‌کنند.

 

امسال یک بازرس هیات مدیره را در مجمع اضافه کردیم که بر کارهای هیات ‏مدیره نظارت داشته باشد. او باید هر 3 ماه یکبار گزارش کار را به اتاق اصناف ایران ارائه کند تا نشان دهد که هیات مدیره، کارها و وظایف خود را درست انجام داده‌اند. همچنین در کمیسیون بازرسی، بازرس با مراجعه به واحدهای صنفی، آمار پروانه‏های کسب را دریافت کرده و بدین ترتیب اشخاصی که مجوز فعالیت ندارند، مشخص می‌شود.

 

کمیسیون فنی و حل اختلاف چه کارهایی انجام می‌دهند؟

کمیسیون فنی، مسوول امتحاناتی است که به صورت ماهانه از متقاضیان گرفته می‌شود و به‌دلیل اینکه فعالیت صنف ما تخصصی – فنی است پس از برگزاری آزمون در صورت قبولی به متقاضی پروانه کسب می‏دهیم.

 

حل اختلاف هم به شکایاتی که افراد به اتحادیه ارجاع می‏دهند، رسیدگی می‌کند. حل اختلاف با اختیاری که از قوه قضاییه دریافت کرده، شکایات مربوط به اتحادیه را بررسی و طرفین را دعوت می‌کند. در یک یا 2 جلسه توجیهی، موضوع روشن می‌شود و کسی که حق با اوست، مشخص و چنانچه در حقش اجحاف شده باشد، طرف عضو اتحادیه باید جبران کند و اگر اجحافی نشده باشد، به صورت توافقی کار پایان می‌پذیرد. اگر هم موافقت نکنند و مشکل جدی باشد، اتحادیه نظریه کارشناسی و میزان جرایم و اجحافی که در حق مشتری شده را به واحد بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران ارجاع می‌دهد. آنها هم خاطی را به اداره تعزیرات معرفی کرده و تعزیرات هم از 2، 3 تا 10 برابر می‏تواند او را جریمه کند.

 

رسته آسانسور اتحادیه چند عضو دارد؟

حدود 310 واحد صنفی پروانه کسب دارند. نزدیک به 250 مورد نیز در دست اقدام است که شناسایی شده و در حال انجام کار برای دریافت پروانه هستند.

 

آیا نصاب‌ها و تعمیرکاران مجوزی از اتحادیه برای ورود به منازل دارند؟

بله. طبق تبصره 1 ماده 17 قانون نظام صنفی، هر فرد صنفی که می‏خواهد برای کار فنی وارد خانه‌ای شود باید از اتحادیه مربوطه کارت مهارت داشته باشد تا بتواند با مجوز اتحادیه وارد شود و اگر شخصی این کارت را نداشته باشد، متخلف است و می‏توانند از ورودش ممانعت به‌عمل آورند. البته اتحادیه سعی دارد با اطلاع‌رسانی در این‌باره مردم را نسبت به موضوع آگاه کند. اتحادیه باتوجه به ماده قانونی یاد شده، دوره‌هایی را به‌منظور آموزش تعمیرکاران و نصاب‌ها برگزار کرده و به آنها گواهی داده است. ایشان پس از گذراندن این دوره و دریافت مجوز می‌توانند به منازل و ساختمان‌ها برای نصب و سرویس آسانسور و پله برقی مراجعه کنند .

 

اتحادیه برای جلوگیری از اجناس تقلبی چه اقدامی انجام داده است؟

اتحادیه در این راستا و به‌منظور گسترش فرهنگ استاندارد، با سازمان ملی استاندارد تفاهمنامه‌ای را امضا کرده است. در حاضر اگر تخلفی در قطعات تولیدی دیده ‏شود، از تولید غیراستانداردها جلوگیری شده و متخلفانه به وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان تعزیرات معرفی می‌شوند.

 

قطعات غیراستاندارد چگونه شناسایی می‌شوند؟

کارشناسان فنی و خبره اتحادیه به‌راحتی محصول اصلی و تقلبی را از هم تشخیص می‌دهند.

 

کارشناسان فنی اتحادیه برای تشخیص قطعات اصل از تقلبی به محل مراجعه می‌کنند یا مردم از شما درخواست می‌کنند؟

در قدم نخست، کارشناسان به محل مراجعه می‌کنند. اما چنانچه مردم هم موردی را اعلام کنند کارشناسان برای بازرسی به محل می‌روند. پس از بازرسی، طرح شناسایی داریم که کارشناس به محل اعزام شده و قطعاتی را که روی آسانسور نصب می‏شود را بازدید و بازرسی می‏کند.

 

اتحادیه برای رفاه حال اعضای این صنف چه اقداماتی انجام داده است؟

اواسط سال 1395با چند اتحادیه صنفی دیگر، زمینی را در حدود 200 هکتار در اطراف تهران خریداری کردیم تا واحدهای صنعتی را به این محل انتقال دهیم. برای این منظور، شرکت ثبت شده و دنبال مجوزهای مربوطه رفتیم و کارهای اداری و مالی آن در حال اتمام است و انشاء‏الله به زودی مشغول ساخت سالن‌ها می‌شویم. این یک حرکت بزرگ برای صنف ما است که با قیمت بسیار مناسب و با حمایت دولت می‌توانیم این زمین‌ها را در اختیار اعضا قرار دهیم.

 

هدف، ایجاد شهرک صنفی صنعتی است؟

بله، شهرک صنفی می‏شود. مساحت این شهرک صنفی حدود 200 هکتار است که به همراه 2 اتحادیه دیگر ایجاد شده و تاکنون حدود 1500 نفر از هر 3 اتحادیه ثبت‏نام کرده‌اند.

 

عده‌ای در تلاش هستند تا برای رسته آسانسور، اتحادیه کشوری ایجاد کنند. امکان‌پذیر است؟

خیر، چون این کار، غیرقانونی است. وقتی در سطح تهران بیش از 1000 نفر واحد صنفی هستند که می‏توانند از اتحادیه صنف آسانسور، پروانه کسب بگیرند و کار کنند، ایجاد اتحادیه کشوری معنا ندارد. علاوه‌بر این استان‏ها هم برای خودشان دارای اتحادیه هستند و بنابراین امکان ایجاد اتحادیه کشوری از نظر قانونی خلاف است.

 

باتوجه رفع کدورت‌ها و برگزاری جلسات مشترک با سندیکای صنایع آسانسور، توصیه شما به فعالان این حوزه چیست؟

فعالان این صنف و صنعت بیش از پیش به قانون مراجعه کنند و آن چیزی که حق هست با آن همکاری کنند. از نظر قانونی همه اعضای صنف باید طبق ماده 2 و 91 قانون نظام صنفی برای دریافت پروانه کسب به اتحادیه صنف آسانسور مراجعه کنند. درباره مجوز استاندارد هم با اداره کل استاندارد مذاکره کرده‌ایم و پرونده‏ آن در جریان است تا بتوانیم از این پس به واحدهای صنفی رسته آسانسور، مجوز صدور استاندارد هم بدهیم.

آسانسور

تبلیغات

تمام حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به اتحادیه صنف آسانسور و تولید کنندگان و تعمیرکاران وسایل الکترومکانیکی تهران می باشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی به همراه دارد.
© eett.ir All rights reserved 2016